Algemene voorwaarden

Onze algemene voorwaarden maken integrerend deel uit van de offerte en factuur, waarvan de

klant erkent deze te hebben ingezien en te aanvaarden. Deze algemene voorwaarden zijn de

enige geldige en bindende algemene voorwaarden van toepassing op de rechtsverhouding

tussen SAN-O en de klant. De algemene voorwaarden van de klant binden SAN-O niet,

behoudens wanneer zij schriftelijk en uitdrukkelijk door SAN-O werden aanvaard.

Art.1 Aannemingsovereenkomst

1.1 Onze offertes zijn blijven één maand geldig en zijn slechts bindend wanneer zij door SAN-

O na opdracht door de klant schriftelijk worden bevestigd. In de offerte is het herstellen van bij

de offerte ongekende gebreken niet inbegrepen, evenmin gebruikelijke herstellingen ingevolge

werkzaamheden.

1.2 Bij bevestiging door SAN-O is de overeenkomst onherroepelijk en definitief. Mocht de klant

dan wel SAN-O overgaan tot annulatie zal hij aan de andere partij een schadevergoeding van

20% van het bedrag vermeld op de offerte verschuldigd zijn. De klant erkent dat bij annulatie de

schadevergoeding van 20 % overeenstemt met de door SAN-O verwachte gemaakte kosten en

winstderving. Een eventueel betaald voorschot zal hiermee worden verrekend.

1.3 De ondertekenaar van de bestelbon(s), leveringbon(s), aanvaarding van de offerte(s)

verbindt zich solidair met, en maakt zich sterk naar zijn vennootschap, vereniging of andere

opdrachtgever of familie voor wie hij ondertekent.

Art.2 Prijzen

2.1 Indien meer- of de herstellingswerken zoals vermeld onder punt 1.1 of op vraag van de klant

worden uitgevoerd gebeurt dit tegen de gangbare uurlonen en de marktprijzen van de

materialen van het kwartaal van de uitvoering der werken. De meerwerken kunnen met alle

middelen van recht worden bewezen.

2.2 Afmetingen en gewichten in de offerte worden geacht als zijnde gedaan ten indicatieve titel

en kunnen geen aanleiding geven tot betwisting, weigering der werken of prijsvermindering.

2.3 Indien het BTW tarief gewijzigd wordt voor de facturatie van het saldo, wordt de prijs van de

nog te factureren werken overeenkomstig aangepast.

2.4 Bij verlaagd btw-tarief van 6 % voor werken in onroerende staat: Bij gebrek aan schriftelijke

betwistging binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de

klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste

ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste 10 jaar voorafgaat

aan de datum van de eerste factuur m.b.t. die werken, (2) de woning, na uitvoering van die

werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt en (3) de werken worden

verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die voorwaarden

niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten

aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting,

interesten en geldboeten.

2.5 Bij verlegging van heffing voor werken in onroerende staat voor een btw-plichtige die

periodiek btw-aangiften indient. Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van

één maand na de ontvangst van de factuur, wordt de afnemer geacht te erkennen dat hij een

belastingplichtige is gehouden tot de indiening van periodieke aangiften. Als die voorwaarde

niet vervuld is, is de afnemer ten aanzien van die voorwaarde aansprakelijk voor de betaling

van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten. (nieuw art. 20, §3 KB nr.1)

2.6 SAN-O heeft het recht de prijzen op ieder ogenblik aan te passen ingevolge 5 % prijsstijging

van de kosten zoals bijvoorbeeld (zonder daartoe te zijn beperkt) materialen, arbeidskosten,

brandstofkosten en transportkosten volgens volgende formule: p = p x (0,40 s/S + 0,40 i-2021/I-

2021 + 0,20)

P = aannemingssom op basis van contract/offerte

s = huidig gemiddeld uurloon

S = gemiddeld uurloon op datum van het contract/offerte

i = indexcijfer bouwmaterialen in de maand voor startdatum werken

I = indexcijfer bouwmaterialen in de maand voor datum contract/offerte

Art.3 Leveringstermijnen – Uitvoering – Ontbinding

3.1 Alle overeenkomsten aangaande de leveringstermijn worden geacht als zijnde gedaan ten

indicatieve titel en gaan pas in zodra het voorschot op onze rekening werd gestort, de

ondertekende offerte met plan terug werd ontvangen en alle dienstige informatie werd bezorgd.

Onder de overeengekomen termijnen worden enkel de werkdagen begrepen, met uitsluiting van

weekends, verlof – en feestdagen, e.d. SAN-O is niet aansprakelijk voor de gevolgen van de

overschrijding van de leveringstermijn en ontslaat de klant niet van aanvaarding. Vertragingen

op de leveringstermijn, om welke reden ook, verlenen de klant geen recht op schadevergoeding.

Bij wijzigingen of meerwerken zal de uitvoeringstermijn automatisch verlengd worden met het

vereiste aantal werkdagen. Wanneer de uitvoeringstermijn wordt opgeschort of onderbroken

door de klant of zijn aangestelde dan wel ingevolge overmacht bepaalt SAN-O wanneer zij de

werken opnieuw kan aanvatten zonder dat zij ervoor enige vergoeding wegens vertraging

verschuldigd is.

3.2 Uitvoering van de werken gebeurt volgens de regels van goed vakmanschap. Deze worden

gespecifieerd in de offerte of bij gebreke hieraan in de technische voorschriften van Buildwise.

De klant aanvaardt deze uitvoeringsregels. Worden niet beschouwd als gebrek in de

conformiteit, als een zichtbaar of verborgen gebrek: lichte verschillen in de kleur of textuur, het

verkleuren voor zover vanuit technisch oogpunt niet te verkomen, algemeen aanvaard zijn of

eigen zijn aan de gebruikte materialen. Al het materiaal welke door SAN-O in haar werken

worden gebruikt, worden gecontroleerd op kwaliteit, maten,etc. en worden door haar geplaatst.

Voor zover wordt gewerkt met materiaal dan wel toestellen aangeleverd door de klant is het

risico geheel voor de klant.

De plaats van de uit te voeren werken dient door de klant normaal toegankelijk en vrij gemaakt

te worden om de normale uitvoering mogelijk te maken. Nutteloze verplaatsingskosten en te

lange wachttijden (meer dan 15 minuten) zullen worden aangerekend.

3.3 Wanneer de klant nalaat zijn verbintenissen uit te voeren, alsmede in geval van (aanvraag

van) faillissement / gerechtelijke reorganisatie of van kennelijk onvermogen dan wel in

vereffeningsstelling, heeft SAN-O het recht – onverminderd het recht om aan te dringen op

uitvoering en de overeenkomst en betaling van de volledige aannemingssom te eisen voor

uitvoering – zonder enige ingebrekestelling en van rechtswege als ontbonden te beschouwen.

Het volstaat de klant hiervan te verwittigen bij eenvoudig aangetekend schrijven. In geval van

ontbinding of verbreking is de klant aan SAN-O naast de reeds uitgestane kosten en lasten, de

reeds uitgevoerde werken, samen met de reeds geleverde materialen en benodigdheden een

schadevergoeding verschuldigd van 20 % op de nog te factureren aannemingssom en dit

exclusief BTW, behoudens het recht om de hoger werkelijk geleden schade te vorderen. De

klant erkent dat de schadevergoeding van 20 % overeenstemt met de door SAN-O verwachte

gemaakte kosten en winstderving en is eveneens verschuldigd ingevolge ontbinding of

verbreking van de overeenkomst door SAN-O.

Art.4 Aansprakelijkheid

4.1 SAN-O kan aansprakelijk gesteld worden voor haar gewone en zware fout die een

rechtstreeks nadeel berokkent aan de klant doch beperkt zich steeds tot de rechtstreekse

schade en tot het bedrag van de factuurwaarden van het materiaal met werkuren. SAN-O kan

niet aansprakelijk gesteld worden voor enige onrechtstreekse schade, waaronder winstderving,

inkomstenderving, verlies van een kans, afbreuk aan het imago of de reputatie van de klant,

enz. De klant erkent dat de opdracht aan SAN-O een inspanningsverbintenis inhoudt en geen

resultaatsverbintenis.

4.2 Binnen de grenzen van de wet, komen SAN-O en de klant overeen dat (i) het herstel van

schade veroorzaakt door een fout in hoofde van of de niet-nakoming van een contractuele

verbintenis door een partij of een hulppersoon van een partij (met inbegrip van personeelsleden,

werknemers, bestuurders, functionarissen, agenten, vertegenwoordigers, consultants,

leveranciers, (onder) aannemers, opvolgers en rechtverkrijgenden van die partij) uitsluitend kan

plaatsvinden op basis van een contractuele vordering tegen de betrokken partij in

overeenstemming met de aansprakelijkheidsbepalingen van deze Algemene Voorwaarden, en

(ii) noch de partij die de schade lijdt noch enige derde waarmee een partij contracteert recht

heeft op een buitencontractuele vordering tegen de schadeverwekkende partij of zijn

hulppersonen, zelfs niet wanneer de gebeurtenis die aan de oorsprong ligt van de schade ook

een onrechtmatige daad vormt. De klant levert redelijke inspanningen om bij overeenkomsten

met eventuele eigen klanten die betrekking hebben op of verband houden met huidige

overeenkomst een bepaling op te nemen die overeenstemt met voorgaande paragraaf zodat

ook deze klanten in geen geval SAN-O of zijn hulppersonen buitencontractueel kunnen

aanspreken. Wanneer de klant geen dergelijke bepaling opneemt of wanneer SAN-O of zijn

hulppersonen alsnog zouden worden aangesproken door een klant van de klant, zal de klant

op eigen kosten SAN-O en zijn hulppersonen schadeloosstellen, vrijwaren en verdedigen tegen

dergelijke buitencontractuele vordering.

4.3 Alle producten vallen onder de garantie volgens het garantieboekje van het desbetreffend

product doch op voorwaarde van betaling. De opgegeven garanties zijn enkel en alleen van

kracht indien de klant het garantieboekje kan voorleggen en dat deze garantie kadert in de

daarin beschreven garantiegevallen. De klant dient de nodige onderhoudsbeurten te laten

uitvoeren zoals voorzien door de fabrikant. Herstellingen, herlakkingen of andere aanpassingen

aan bestaande producten vallen buiten iedere garantie. Vervoerskosten en werkuren vallen ten

laste van de klant. In geen geval is SAN-O aansprakelijk voor gebreken die de goederen en

materialen die door haar, haar onderaannemers of aangestelden zouden zijn geleverd, waarbij

de klant verhaal zal kunnen uitoefenen naar haar leveranciers cq de producenten van de

betrokken materialen en goederen.

4.4 Indien enige onvolkomenheid wordt geconstateerd door de klant dient dit bij oplevering op

de opleveringsstaat dan wel bij gebreke aan oplevering bij ontvangst van de goederen dan wel

einde van de werken binnen de 48 uur te worden vermeld, nadien zal geen enkele

aansprakelijkheid worden aanvaard. Hierbij wordt overeengekomen dat bij gebreke aan het

aangetekend overmaken van bemerkingen binnen bovenvermelde termijn deze worden geacht

definitief aanvaard te zijn. Dit sluit elk beroep wegens zichtbare gebreken uit. Dit tijdstip wordt

dan geacht de enige en definitieve oplevering te zijn. Een onvoorwaardelijke betaling zonder

redelijk protest zoals hierboven voorzien dan wel in gebruikname aanzien als definitieve en

onherroepelijke aanvaarding. Eventuele uit bemerkingen voortvloeiende vergoedingen zullen

hoogstens gelijk zijn aan de factuurwaarden van het materiaal met werkuren dat

onvolkomenheden vertoont. Daarbuiten wordt geen enkele aansprakelijkheid aanvaard.

4.5 . De goederen worden op risico van SAN-O tot op de werf gebracht. De klant dient ervoor

te zorgen dat de goederen bij aankomst onmiddellijk kunnen worden geleverd (die makkelijk

toegankelijk dient te zijn) en op een veilige manier kunnen worden gestockeerd waarbij de klant

ervoor zorgt dat de werf volledig vrij is om de werken te kunnen aanvangen. Nutteloze

verplaatsingskosten en te lange wachttijden (meer dan 15 minuten) zullen worden aangerekend.

Na levering van de goederen gaat het risico over op de klant. De niet-geïncorporeerde goederen

blijven wel eigendom van SAN-O zolang de factuur m.b.t. deze goederen niet werd betaald.

4.6 Worden in het algemeen los van de gemeenrechtelijke toepassingsvoorwaarden aanzien

als gevallen van overmacht alle omstandigheden die de uitvoering van de opdracht door SAN-

O verhinderen, herleiden of vertragen, of nog, die een buitensporige verzwaring veroorzaken

van de nakoming van de door hem aangegane verbintenissen en ontheffen SAN-O van iedere

aansprakelijkheid en stellen haar in de mogelijkheid om naar gelang van het geval, hetzij haar

verbintenissen in te korten, hetzij de overeenkomst te verbreken of de uitvoering ervan op te

schorten, zonder dat hij tot enige schadevergoeding gehouden is. Worden o.m. als dusdanig

beschouwd : oorlog, burgeroorlog, mobilisatie, onlusten, lock-out zowel bij SAN-O als bij haar

toeleverancier, machinebreuk, brand, onderbreking van transportmiddelen,

bevoorradingsmoeilijkheden in grondstoffen, materialen en energie en beperkingen of

verbodsbepalingen opgelegd door de overheid.

4.7 De klant is jegens SAN-O aansprakelijk voor elk schade verwekkend feit, zowel ingevolge

zijn eigen fout (zelfs de lichtste) als voor deze van personen voor wie hij instaat of voor deze

van derden die hij op de plaats van de werken heeft toegelaten of duldt. De klant zal SAN-O

eveneens vrijwaren voor aanspraken van derden.

4.8 Mocht het na de werken blijken dat het metselwerk of de constructie, niet stevig genoeg is

of eventueel scheuren of barsten zou vertonen, kunnen wij hiervoor in geen enkel geval

verantwoordelijk gesteld worden, ook al zouden onze werken daar rechtstreeks de oorzaak van

zijn. SAN-O is evenmin aansprakelijk voor gevolgschade aan de werken ingevolge de

bestaande toestand. De klant wordt verondersteld zich bij zijn aannemer of architect ingelicht te

hebben in verband met de mogelijkheid dergelijke werken te laten uitvoeren. De klant dient ons

eveneens op de hoogte te brengen van de plaatsen waar zich ingewerkte leidingen en buizen

bevinden. Indien dit niet is gebeurd, kunnen wij, ingeval van schade, geen enkele

verantwoordelijkheid op ons nemen. Wij zijn evenmin verantwoordelijk voor de bestaande

toestand. Ook voor het demonteren en terugplaatsen van toestellen kunnen wij in geen geval

verantwoordelijk gesteld worden voor enige schade, ook al zou het demonteren of terugplaatsen

daar de rechtstreekse oorzaak van zijn.

4.9 De klant staat zelf in voor de vergunningen, bouwtoelatingen en andere administratieve

verplichtingen en neemt alle verantwoordelijkheid op zich. Eventuele schade en/of boetes

wegens het niet bekomen van de vergunningen/bouwtoelatingen vallen integraal ten laste van

de klant.

Art.5 Betaling

5.1 Er is 15 % voorschot bij bestelling, 55 % bij aanvang werken, 15 % na plaatsing wand- en

vloerbekleding en het saldo bij einde van de werken contant betaalbaar zonder korting, tenzij

anders vermeld op de offerte.

5.2 Bij niet–betaling van het factuurbedrag op de betalingsdatum is de klant van rechtswege en

zonder voorafgaande ingebrekestelling vanaf de vervaldatum een conventionele interest

verschuldigd tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in

artikel 5, tweede lid van de wet van 2 augustus 2022 betreffende de bestrijding van de

betalingsachterstand bij handelstransacties. In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling

van het factuurbedrag op de vervaldag zal het bedrag van rechtswege en zonder voorafgaande

ingebrekestelling verhoogd worden met 10 % met een minimum van 50,00 EUR en een

maximum van 2.500 EUR, ten titel van conventioneel schadebeding wegens buitengerechtelijke

kosten. Betreft het een klant-consument zal pas na het versturen van een eerste kosteloze

herinnering met het hierbij in acht nemen van een termijn van veertien kalenderdagen die ingaat

de derde werkdag na verzending per post dan wel de dag na het versturen bij elektronische

verzending een schadebeding worden aangerekend in functie van het verschuldigd saldo, met

name 20,00 EUR als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150,00 EUR is, 30,00 EUR

vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 EUR en 500,00

EUR als het verschuldigde saldo tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR is dan wel 65,00 EUR

vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 EUR met een

maximum van 2000,00 EUR als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 EUR is. Na het

verlopen van deze termijn van veertien kalenderdagen is eveneens vanaf datum van de eerste

ingebrekestelling door de klant-consument een interest verschuldigd tegen de referentie-

interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid van de wet

van 2 augustus 2022 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij

handelstransacties. Dit geldt bij de klant-consument eveneens bij door SAN-O aan de klant-

consument verschuldigde gelden. Niet betaling brengt ook het verval mee van alle toegestane

kortingen en maakt alle verschuldigde bedragen ineens opeisbaar.

5.3 Elke klacht dient schriftelijk en aangetekend te gebeuren binnen de 8 dagen na

factuurdatum.

5.4 Enkel de Rechtbanken van Brugge zijn bevoegd om kennis te nemen van eventuele

geschillen.

Art 6 Gebruik fotomateriaal

Het is de verkoper of plaatser toegestaan om foto’s te nemen van de geplaatste materialen,

alsook van het geheel van bouwwerken en/of constructies en de omgeving waarin deze zich

bevinden. Dit fotomateriaal is eigendom van SAN-O en kan/mag gebruikt worden voor

commerciële doeleinden zonder dat er een voorafgaande goedkeuring van de bouwheer of klant

nodig is. SAN-O zal evenwel geen adresgegevens van de klant door geven. De

exploitatierechten m.b.t. de door ons gemaakte foto’s zijn tijdelijk, inhoudelijk en ruimtelijk

onbeperkt in het kader van de verkooppromotie.

Art 7 Intellectuele Eigendomsrechten

7.1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, behoren alle Intellectuele Eigendomsrechten op

of verbonden aan Creaties die (eventuele vertegenwoordigers, aangestelden of dienstverleners

van) SAN-O hebben ontwikkeld in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst, waaronder

maar niet beperkt tot de uitvoering van studies, plannen, schetsen, tekeningen, stalen en

ontwerpen, tot de exclusieve eigendom van SAN-O.

7.2. Geen enkele bepaling in de Overeenkomst zal kunnen worden opgevat als zijnde een

volledige of gedeeltelijke overdracht van deze Intellectuele Eigendomsrechten aan de Klant.

7.3. Bij elke inbreuk door de klant dan wel een derde zal de klant een forfaitaire

schadevergoeding verschuldigd zijn overeenstemmende met 5 % van de verschuldigde

aannemingssom, en dit exclusief BTW, behoudens het recht om de hoger werkelijk geleden

schade te vorderen. De klant erkent dat deze schadevergoeding overeenstemt met de door

SAN-O verwachte schade en dit onverminderd het .

Art. 8 Privacy

Door het gebruik van de diensten van SAN-O worden de gegevens van de klant en eventuele

andere betrokkenen verwerkt. Deze gegevens vallen mogelijks onder toepassing van de wet

van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de

verwerking van persoonsgegevens en alle Belgische regelgeving ter uitvoering van de GDPR.

SAN-O treft alle passende technische en organisatorische maatregelen opdat de verwerking

van persoonsgegevens in overeenstemming zou zijn met de geldende wetgeving inzake

gegevensbescherming, w.o. de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) 2016/679

van 27 april 2016 (hierna: “AVG”).

– De informatie en personengegevens die worden verzameld, zijn bestemd voor intern gebruik.

Wij verbinden er zich toe uw persoonsgegevens enkel te verwerken in het kader van de opdracht

en om u te informeren over onze goederen en diensten.

– Persoonsgegevens worden nooit aan onze partners doorgegeven en blijven altijd in ons bezit.

– Persoonsgegevens zijn binnen de onderneming enkel toegankelijk voor een beperkt aantal

mensen die zich specifiek met deze materie bezighouden.

– U heeft steeds toegang tot uw persoonsgegevens: wanneer u gegevens verschaft kan u uw

gegevens opvragen, verbeteren of laten schrappen. Het volstaat om daartoe een verzoek te

richten aan SAN-O. De verantwoordelijke voor de verwerking van dit bestand is Sophie

TAVERNIER – Dirk Martensstraat 2 UNIT6, 8200 BRUGGE.

11.2. Op de verwerking van persoonsgegevens is de privacy policy van SAN-O van toepassing,

te raadplegen op https://www.sanobadkamers.be/privacy-cookiebeleid/.

11.3. Indien en voor zover SAN-O t.a.v. de Klant kwalificeert als een verwerker van

persoonsgegevens, waarbij zij in het kader van de Overeenkomst persoonsgegevens van

bepaalde betrokkenen (bv. klanten, medewerkers, werknemers, aannemers, dienstverleners of

leveranciers van de Klant dan wel andere betrokkenen) verwerkt op instructie en ten behoeve

van de Klant, zal een overeenkomst inzake gegevensverwerking in de zin van artikel 28.3 AVG

dienen te worden afgesloten.

11.4. In ieder geval en voor zover de Klant verantwoordelijk is voor de verwerking van

persoonsgegevens in het kader van de Overeenkomst, zal de Klant de geldende wetgeving

inzake gegevensbescherming, met inbegrip van de AVG, naleven en alle passende technische

en organisatorische maatregelen nemen opdat de verwerking van persoonsgegevens in

overeenstemming zou zijn met voormelde wetgeving.